Napjainkban egyre inkább kezdenek elmosódni a való élet és a virtuális világ közötti határok. Bár már számos területen találkozhatunk a VR-ral, egyelőre viszonylag kevesek tapasztalták meg első kézből, hogy mennyire újszerű élményt is jelent ez a technológia.
A virtuális valóság (angolul: virtual reality vagy VR) egy számítógépek által létrehozott, teljes mértékben digitális környezetként definiálható, mely a hagyományos felhasználói felületekkel szemben egy olyan háromdimenziós világot teremt, amiben a felhasználók képesek mozogni és interakcióba lépni a környezetükkel.
Ez a környezet lehet a valós világ szimulációja, de attól akár merőben eltérő, egészen más valóság is. Mindennek köszönhetően a VR az utóbbi években új fejezetet nyitott a játékiparban, olyan élményt kínálva a felhasználók számára, amelyről korábban csak sci-fi regényekben találkozhattunk.
A VR játékok újszerűségét az adja, hogy egy headset felhelyezésével a valós világ kvázi eltűnik az érzékszerveink számára, és egy valóságosnak tűnő, interaktív játékkörnyezet jelenik meg előttünk. A VR játékok legnépszerűbb típusai között elsősorban a különböző akció- és kaland, a sport és mozgásérzékelős, valamint a szimulációs játékok említhetők.
- Az akció- és kaland kategóriába jellemzően olyan FPS (First Person Shooter, azaz belső nézetű lövöldözős) és RPG (Role-Playing Game), vagyis szerepjátékok sorolhatók, melyekben saját mozgásunkra alapozva kell izgalmas kihívásokkal szembenézni.
- A sport és mozgásérzékelős VR élmények körébe tipikusan azok a gyors tempójú, ritmus alapú játékok sorolhatók, melyek a szórakoztatás mellett fejleszthetik a játékos mozgásképességét, valamint javíthatják a kondíciónkat is.
- A szimulációs játékok lehetővé teszik a játékosok számára, hogy olyan, a valós életből ismert dolgokat próbáljanak ki egy virtuális térben, mint például a repülés, a vezetés vagy akár az űrutazás.
A kimagasló játékélmény kellékei
A VR játékokhoz nagy teljesítményű asztali számítógépre vagy játékkonzolra, valamint megfelelő minőségű VR headsetre van szükség, amely a virtuális világ megjelenítésére szolgál.
Sok játék esetében egy VR kontrollerrel tovább fokozható az élmény, ez teszi ugyanis lehetővé a játékosok számára, hogy interaktívan mozogjanak a virtuális valóságban.
Mivel ezek az eszközök meglehetősen költségesek, a lehető legjobb VR játékélmény eléréséhez érdemes ellátogatni egy erre specializálódott VR játékterembe, hogy professzionális körülmények között próbálhassuk ki ezt az újfajta élményt.
VR termek Budapest több pontján és a nagyobb városokban is elérhetők már, ugyanakkor javasolt odafigyelni arra, hogy megfelelő felszereltséggel rendelkező termet keressünk fel.
VR, AR, MR: mi is a valóság?
A VR kapcsán gyakran találkozhatunk a kiterjesztett valóság (augmented reality vagy AR) fogalmával, sokszor helytelenül keverve a két területet, miközben ezek a technológiák egy fontos jellemzőjükben jelentősen különböznek egymástól.
A virtuális valósággal szemben az AR a valós környezetet bővíti ki digitális elemekkel, kiegészítve azt egyéb képi információkkal. A kiterjesztett valóság esetében jellemzően az okostelefonunk vagy a tabletünk kameráján keresztül szemlélhetjük a világot.
Ennek a technológiának a legismertebb példájaként a korábban rendkívül népszerű Pokémon Go játék említhető.
A generált valóságoknak van egy harmadik típusa is, amelyre kevert valóságként (mixed reality vagy MR) szoktak hivatkozni, ugyanis ez egyesíti az AR és a VR technológiák előnyeit.
A legfontosabb különbség a kiterjesztett valósághoz képest az, hogy az MR esetében a minket körülvevő valóság nemcsak kiegészül egyéb virtuális elemekkel, de azok kapcsolatba is tudnak lépni a valóvilággal azáltal, hogy irányítjuk azokat például a telefonunk segítségével.
Már nem is olyan távoli a jövő
Bármelyik típusát is említsük, számos lehetőséget tartogat ez a terület, és a generált valósággal rendkívül izgalmasnak ígérkezik a jövő. A vizualitás mellett a technológia tovább fejlődik majd a hang és az érintés irányában is, amely még magasabb szintű felhasználói élményt biztosít ezzel.
Ahogy az eszközök egyre kényelmesebbé és árban egyre inkább elérhetővé válnak, várhatóan úgy terjed majd rohamosan a virtuális vagy a kiterjesztett valóság használata is, és válik majd természetessé az alkalmazásuk a játékipar mellett az életünk olyan mindennapi területein, mint az oktatás vagy az egészségügy.
Kép forrása: Linarvr.hu
Hirdetés (X)