Az úthálózat sokrétű hazánkban is, de arra már biztosan rájött mindenki, hogy a leggyorsabb, leginkább környezetkímélőbb és talán a legbiztonságosabb közlekedési mód, ha az autópályákat használjuk. Elég ehhez csak egyszer megtenni egy 200 km-es távot, amely dombokkal, lejtőkkel, rossz minőségű utakkal, számos lakott településsel és sebességkorlátozással tarkított. A tavaszi-nyári hónapokban sok helyen a földműveléshez szükséges járműveket is előzgetni kell.
Az autópálya-matricák használatáról hazánkban
Nem kérdés ezek után az autópálya-matrica létjogosultsága. Magyarországon, ahogy minden más országban is, az autópályák használata díjköteles, és ennek betartása és betartatása rendkívül fontos, ellenkező esetben borsos büntetések kifizetésére számíthatunk.
Az Autopalyamatrica.hu weboldal 2023-as autópálya matrica árak listája az egyes jármű-kategóriákra bontva részletesen bemutatja, hogy milyen lehetőségek vannak hazánkban az autópálya-matrica megvásárlására.
Az árváltozások nem az inflációhoz igazodtak
2023-ra jelentős változásoknak voltunk szemtanúi, már ami az autópálya-matrica árait illeti. Érdekes módon nem az inflációhoz igazodva és nem lineárisan változtak az egyes kategóriák árai, hanem teljesen hektikus módon.
Míg az éves és a megyei matrica árai alig emelkedtek, addig a heti, azaz 10 napos és a havi matrica árai jelentősen, 21-70%-kal nőttek meg. Ezek után minden háztartásnak újra kellett értelmeznie a matricavásárlási szokásait és átgondolni, hogy 2023-tól melyik éri meg nekik a legjobban.
Járműtípusok szerinti kategóriák
Akinek valamilyen járműve van, tisztában kell lennie az egyes kategóriákkal, hogy ő mibe tartozik bele. A legtöbb embert érintő és foglalkoztató járműkategória a D1-es, amely a legfeljebb 3,5 tonna megengedett legnagyobb össztömegű és maximálisan hét személy szállítására alkalmas személygépkocsikat, valamint annak vontatmányait foglalják magukba. Önálló kategória a motorkerékpár is, könnyű megjegyezni, D1M-jel jelölik.
A következő a D2-es csoport, amely már egy kicsit bonyolultabb. Ide a hétnél több személy szállítására alkalmas személygépjárművek, tehergépkocsik tartoznak 3,5 tonnáig, valamint a lakókocsik. A jogszabály úgy is fogalmaz, hogy ide tartozik minden olyan gépkocsi, amely nem tartozik bármely egyéb díjkategóriába és külön jogszabály alapján nem minősül útdíjköteles járműnek.
A kilencnél több állandó ülőhellyel rendelkező, személyszállításra gyártott személygépkocsikat már autóbusznak nevezzük, és ezek is önálló kategóriát képeznek, a B2-est. Az autóbuszok (B2) és hétnél több személy szállítására alkalmas személygépjárművek (D2) által vontatott pótkocsikat pedig az U kategóriába sorolták, azaz utánfutók elnevezéssel.
Ha problémánk van továbbra is, és nem tudjuk meghatározni, hogy a személygépjármű, amit használunk, vajon melyik kategóriába esik, akkor a forgalmi engedélyben található J sor segít a díjkategória meghatározásában.
Kép forrása: Pixabay.com
Hirdetés (X)