Hogyan segíthet a mesterséges intelligencia az online marketingben?

digitális marketing ügynökség

A mesterséges intelligenciáról sok mindent hallani mostanában. A drukkerek és ellendrukkerek közt talán egy dologban van egyetértés: a mesterséges intelligencia meg fogja változtatni a világot. Az online marketing világát is.

Aki kimarad, lemarad. Talán így lehetne legjobban összefoglalni, hogy hogyan érdemes hozzáállni a legújabb technológiai megoldásokhoz a marketing terén. Cikkünkben kielemezzük, hogy milyen részterületeken és hogyan segít az AI (artificial intelligence) az online marketingen belül.

Sőt, az is kiderül, mire van még szükség a sikerhez…

Célcsoportok meghatározása – Adatok és javaslatok a mesterséges intelligenciától

A sikeres online marketing alapja a célcsoportok pontos meghatározása. A fejlett algoritmusoknak és a gépi tanulásnak köszönhetően pontosabb képet kaphatunk a célközönségről, mint valaha. Ez pedig tűpontos marketingstratégiához vezethet.

Mivel az AI-megoldások a meglévő adatokból előrejelzéseket is készítenek, pontosabban meghatározhatjuk a potenciális vásárlók igényeit, viselkedési mintázatait és szokásait.

A jövő UX/UI megoldásai már itt vannak!

Ne kerülgessük a forró kását: az online felhasználói élményen múlik a látogatók elégedettsége. Egy weboldal struktúrája, kinézete és sebessége meghatározó az oldalon töltött idő, illetve a konverzió szempontjából.

A mesterséges intelligencia segítségével lehetőség nyílik olyan, személyre szabott blokkok, ajánlások, elemek készítésére (pl. speciális termékcsomagok, egyedi kreatívok), amelyek a felhasználók igényeihez és viselkedési mintázataihoz igazodnak.

Mivel az AI segítségével egy marketingszakértő sokkal gyorsabban és pontosabban képes elemezni a felhasználók viselkedését, egyszerűbbé válik az oldalak további optimalizálása és az eltérő felhasználói igények kiszolgálása.

A ChatGPT-hez hasonló chatbotok segítségével folyamatosan finomíthatóvá válnak a felhasználói élményre vonatkozó döntések és fejlesztések. De az igazán nagy előrelépés itt várható:

Ügyfélszolgálat – A humán munkaerőnek lőttek?

Az e-kereskedelmi chatbotok népszerűsége az elmúlt években robbanásszerűen megnőtt. Ez a növekvő online vásárlásoknak és az omnichannel kiskereskedelem növekedésének köszönhető. A Gartner előrejelzése szerint 2027-re a chatbotok a vállalatok közel 25%-ának fő ügyfélszolgálati eszközévé válnak.

Nem véletlenül: a chatbotok rengeteg időt és pénzt takarítanak meg a kiskereskedőknek azáltal, hogy bármikor kapcsolatba léphetnek az ügyfelekkel.

Így segítik a marketingfolyamatokat:

  • Megbízhatóan válaszolnak a GYIK-re.
  • Segítik az elköteleződést (kérdésekkel interakcióra késztetik a látogatót).
  • Automatizálják az értékesítést (végigvezetik a látogatót vásárlói útvonalon).
  • Az értékesítés után is segítséget nyújtanak (javítják a hosszú távú ügyfélérték mutatót).
  • Visszajelzéseket és adatokat gyűjtenek (és szép dashboardokon meg is mutatják őket).

Azt azért fontos leszögezni, hogy egy chatbot sem mindenható. A kreativitást, a leadek tökéletes kezelését, „felmelegítését” nem érdemes csak rájuk bízni. Bár a fejlődés látványos, B2B piacon például biztosan érdemes egy tapasztalt digitális marketing ügynökség segítségét is igénybe venni a sikerhez.

Tartalomgyártás – e-mail: 70%, blogcikk: 50%

Ami a tartalomgyártást illeti, hatalmas különbség van az egyes nyelvek között. Az angol vagy német nyelvű szövegekben például az információ sokkal könnyebben feldolgozható, mint a magyar nyelvűekben. Az algoritmusok ezért könnyebben igazodnak el az előbbiekben.

Nem elhanyagolható szempont az sem, hogy a mesterséges intelligencia megoldások javarészt világnyelveken „edződtek”, arányaiban kevés magyar nyelvű szöveggel találkoztak, ezért a hosszabb mondatok és a bonyolultabb nyelvtani szabályok olykor leküzdhetetlen kihívást állítanak eléjük.

Vázlatkészítésre, ötletgenerálásra természetesen tökéletesek lehetnek, ha valaki ért a prompt engineeringhez. A core tartalmaknál mindenképp emberi beavatkozásra, segítségre van szükség.

Ugyanakkor az automatizációt illetően (pl. kosárelhagyáshoz, cikkolvasáshoz, tartalomletöltéshez kapcsolódó e-mailek) zseniális AI-megoldások léteznek. Természetesen ezek is egy hozzáértő, digitális marketing ügynökség kezében válnak veszélyes fegyverré (a jó értelemben).

Azért ahhoz, hogy a különböző MI-megoldások magyar nyelven teljesen önállóan legyenek képesek egy minden szempontból kiváló e-mail-kampányt vagy egy olvasmányos SEO-blogcikket megalkotni, még sokat kell tanulniuk. De ami késik…

Ötletgenerálás 2.0 – Most akkor mégiscsak kreatív a mesterséges intelligencia?

Ha nem is kreatív, de nagy tudású és villámgyors. Ez pedig elegendő ahhoz, hogy bizonyos helyzetekben kikérjük a véleményét, és megfogadjuk a tanácsait, mazsolázzunk a javaslataiból.

Amikor nagyobb mennyiségű ötletre, irányra van szükség a továbblépéshez, a mesterséges intelligencia pár másodperc alatt a segítségünkre siet. Ilyenkor akár több órányi időt megspórolhatunk magunknak, ha megfelelően briefeljük az adott AI-eszközt.

Teszteljük is le a ChatGPT-t ezen a területen!

Megkérdeztem tőle, hogy az online marketing különböző alterületeihez mely mesterséges intelligencia megoldásokat javasolja marketingszakembereknek, annak érdekében, hogy ők még jobban végezhessék munkájukat.

Íme, a válaszok:

Fejlesztés:

  • TensorFlow
  • Keras

Szövegírás:

  • ChatGPT
  • Jasper

UX/UI:

  • Amazon Personalize
  • Segment.io

Kampánymenedzsment:

  • Adobe Sensei
  • Salesforce Einstein

Automatizáció:

  • Zapier
  • Klaviyo

Videókészítés:

  • Magisto
  • IBM Watson

Nem mindegyik javaslattal értek egyet, de ezt a listát körülbelül 10 másodperc alatt kaptam kézhez, gondolatindítónak megfelelő.

Útravaló a mesterséges intelligenciához

Fontos tisztázni, hogy a mesterséges intelligencia nem képes teljes mértékben kiváltani az értékes emberi munkaerőt. Rengeteg olyan terület van az online marketingben (is), ahol még sokat kell fejlődnie a technológiának. Pontosabban a technológiára épülő megoldásoknak.

Az egyes AI-megoldások hatékonysága és alkalmazhatósága tehát nagyban függ a konkrét felhasználási területtől, a felhasználói igényektől, a megoldást használó személyek instrukcióinak minőségétől.

Ha mindig alaposan átgondoljuk, hogy melyik megoldás a legmegfelelőbb az adott cél eléréséhez, és a kapott információkat megfelelően alakítjuk, adaptáljuk, a mesterséges intelligencia hozzájárulhat sikerünkhöz az online marketing terén (is).

Kép forrása: 123rf.com

Hirdetés (X)

Címkék: %1$s