Fékbetét és alaplemez alapanyagok – Vegyük górcső alá őket!

kerékpár

Bizonyára mindenki látott már tárcsaféket, még a “laikusok” is, ám a vérbeli bringások tudják csak igazán, hogy milyen fontos szerep jut ezeknek az apró alkatrészeknek. Tartós és hatékony fékezőfelületet biztosít, mi pedig tökéletesen elégedettek leszünk a fékrendszerrel, legalábbis jobb esetben.

A következő cikkben most a tárcsafék rendszer elemeit helyezzük előtérbe, hogy nyugodtan mérlegelhessük a lehetőségeinket.

Hogyan néz ki a tárcsafék fékbetét?

Sokan nem becsülik meg annyira a kisebb bringás alkatrészeket, mint amennyire kellene, pedig az igazság az, hogy ha némelyik nem lenne, akkor – kis túlzással -, szét is hullana alattunk a bicaj. Szerencsére a Bikepro.hu kerékpár webshop fékrendszer kínálatában bőven akad minőségi termék, így ez a veszély nem fenyeget minket.

A tárcsafék betétek tulajdonképpen két részből állnak; adott egy alaplemez (titán, alu, acél, réz) és egy, az erre felvitt fékpofa anyag, ami lehet fémes, szinteres vagy organikus.

Az organikus fékpofa alapanyagról

Az organikus alapanyag maximum 30%-os mértékben tartalmazhat fémet. Ezt szeretik a legtöbben, tekintve, hogy egy, a hétköznapok során bevethető anyagról van szó. Valamennyi MTB-n és trekking bicajon ez található, vagyis a középkategóriás gépeken.

A legnagyobb előnye, hogy erős fékhatást eredményez, bármilyen féktárcsához passzol, és száraz időben is csendes működés jellemzi.

A hátránya talán az, hogy vizes időben már nem olyan csendes, ugyanakkor erősen szennyező környezetben gyors kopás következhet be és gyengülhet a fékhatás is.

Fémes és félfémes szerkezetek

A félfémes darab kiegyensúlyozott fékhatást biztosít, még vizes időben sem csalódunk benne, valamint hosszabb élettartam jellemzi. A hátránya az, hogy mivel hőkezelt, elég drága és gyorsabb a féktárcsa kopása.

A fémes darab hasonló az előbb említett produktumhoz, mégsem teljesen ugyanaz. A meleg fékrendszer remek teljesítménnyel dolgozik bármilyen időjárás mellett. A működése kisebb zajjal jár, de sajnos ez sem olcsó.

Beszéljünk az alaplemez alapanyagokról!

Tudtad például, hogy az acél a fékezés alatt keletkezett hőt sokkal lassabban vezeti a dugattyúhoz? Az acéldarab azonban 30%-kal súlyosabb az alumíniumnál, s könnyen rozsdásodik.

A réz már egy korróziómentes anyag, aminek tökéletes a hőelvezetése, ám sajnos igencsak nagy a tömege.

A titán egyik legnagyobb pozitív hozadéka a tömegmegtakarítás, de az időtálló kialakítás sem utolsó. De ne lepődjünk meg az árakon; ugyanis extrém drága!

Az alu alaplemez szintén nem fog hamar rozsdásodni, a tömege is rendben van és jó hűtőbordás fékbetét alakítható ki belőle. Ha viszont nincs ez a hűtőborda, akkor a dugattyúban lévő folyadék felmelegedhet, így változhat a moduláció.

Valójában minden anyagnak megvan a maga előnye és hátránya, szóval lehet kalkulálni, hogy kinek mi a jobb.

Kép forrása: Pexels.com

Hirdetés (X)