Elektromos mezőgazdasági traktorok

traktor

Ahogy az autóknál, úgy a traktoroknál is kezdenek megjelenni az elektromos megoldások. Tény, hogy egy kicsit még gyerekcipőben járnak, azonban semmiképpen nem szabad figyelmen kívül hagyni az újdonságokat.

Az elmúlt évtizedekben világszerte megjelentek az elektromos hajtásrendszerek, a mezőgazdaság viszont egy kicsit lassabban reagált az újításokra. De lehet egyáltalán a traktorokat villamosítani?

Amikor a traktorok villamosításáról beszélünk, akkor valójában arra gondolunk, hogy az erőátvitel, a vonóerőkifejtés, a belső hajtás részben vagy egészben villamos berendezésekkel történik. A mai fejlesztések főleg az erőgépen belüli hajtásokat, a tökéletes villanymotort és a tiszta villamos hajtású erőgépeket foglalja magában. Ezek a villanymotorok főleg a műtrágyaszóró, permetező és betakarító gépekben jelennek meg.

Villamos energiát szolgáltató traktorok

Ebben az esetben a traktor TLT hajtásáról üzemeltetett külső villamosgenerátor gondoskodik az energia előállításáról. Jó példa rá a John Deere 2007-ben bemutatott két speciális traktora: a 7030E Prémium és a 6210 RE traktor. Közös jellemzőjük, hogy 20 kW teljesítményű szolgáltatásra képesek, azonban még megtalálható bennük a dízelmotor.

Hibridhajtású traktorok

Azok tartoznak ebbe a csoportba, amelyek hajtáslánca dízel-villamos rendszerű. A hibridhajtásnak több előnyei is vannak, például az, hogy a dízelmotor generátoregységét sokkal jobb hatásfokkal lehet működtetni, miközben megjelenik a gázolaj megtakarítás. Ma létezik párhuzamos és soros hibridhajtás is. Előbbi esetében a dízelmotor mechanikus erőátvitellel hajtja a motort, azonban a hajtásláncot a villamosenergia is segíti.

Ez a plusz erő ahhoz vezet, hogy főleg a rakodást végző gépeknél vetik be. Ezzel szemben a soros hibridhajtást inkább a nagyobb traktoroknál és földmunkagépeknél használják, mivel az előállítási és javítási költségek csökkennek.

Tisztás villamos hajtású erőgép

Értelemszerűen azokat a gépeket soroljuk ebbe a kategóriába, amelyek csak akkumulátoregységben tárolt villamos energiával működnek. Ezeket a járműveket fel kell tölteni, és csak utána lehet befogni. Ha megfigyeljük a közúti járműveket, akkor egyre több helyen fogunk találkozni a Plug and Play technológiával, azonban úgy tűnik, hogy a mezőgazdasági járműveknél is egyre gyakrabban megjelenik.

Jó példa erre John Deere Gator TE 4×2 Electric nevet viselő gépe, ami teljes egészében a villamosenergiára épít, bár elsősorban kertépítők, golfpályagondozók és kisgazdálkodó sofőrök használják.

John Deere neve mellett egyre több márka jelenik meg, úgyhogy előbb vagy utóbb teljes mértékben biztosítva lesz az elektromos mezőgazdasági gépek megjelenése és használata. Ma már a nehéz szántóföldi munkálatok is elvégezhetőek, miközben az akkumulátor feltöltéséhez mindössze három órára van szükség, azonban fagyasztástól függően fél vagy két és fél órát bír.

A mezőgazdasági mobil munkagépek villamosítása már elkezdődött, de biztosak lehetünk benne, hogy gyorsan el fog terjedni a nagyobb traktorok körében is.

Kép forrása: YouTube.com

Hirdetés (X)