A taxizás története hosszú múltra tekint vissza, és az évek során jelentős fejlődésen ment keresztül. Az első taxik megjelenésétől kezdve a mai modern alkalmazásokig, a taxizás módjai és technológiái folyamatosan változtak. Ebben a cikkben áttekintjük a taxizás történelmét, különös tekintettel a sárga taxik eredetére és a ride-hailing applikációk fejlődésére.
A sárga taxik története
A taxik története egészen a 19. századig nyúlik vissza, amikor az első motorizált taxik megjelentek az utakon. A taxik színe ekkor még nem volt egységes, így mindenféle árnyalatban járták az utcákat. Az autóipar fejlődésével azonban az autókat gyártó vállalatok törekedtek a megkülönböztetésre és azonosításra.
Albert Rockwell, egy feltaláló és gyáros, 1908-ban alapította meg saját taxitársaságát, és minden autóját sárgára festette, ami felesége kedvenc színe volt.
John Hertz, egy chicagói autókereskedő, szintén sárga színűre festette taxijait, miután egy kutatás kimutatta, hogy a sárga szín egy csipetnyi vörössel keverve a legjobban észrevehető árnyalat az emberi szem számára. Hertz 1915-ben alapította meg a Chicago Yellow Cab Company-t, mely később nagy hatással volt a taxik színének egységesítésére.
A sárga taxik hamarosan a popkultúra részévé váltak, és filmes, televíziós produkciókban gyakran használták őket. A színválasztás a biztonságot is szolgálta, mivel brit kutatások kimutatták, hogy a sárga taxiknál nappal 5%-kal, éjszaka pedig 19%-kal kisebb a valószínűsége annak, hogy hátulról belehajtanak.
A modern fuvarozás: applikációk fejlődése
A ride-hailing, vagyis a mobilalkalmazások segítségével történő taxirendelés, az elmúlt évtizedekben robbanásszerűen fejlődött. Az Uber és a Lyft az észak-amerikai és európai piacokon, míg a Didi Chuxing a kínai piacon vált meghatározó szereplővé. Az ilyen alkalmazások dinamikusan összehozzák a sofőrök kínálatát és az utasok keresletét, lehetővé téve, hogy az utasok gyorsan és egyszerűen találjanak sofőrt.
Az ilyen alkalmazások nemcsak a taxizás módját változtatták meg, hanem a városi közlekedés egészét is. A ride-hailing rendszerek hatékony működése jelentős mértékben függ a felhasználói bázistól, és számos kutatás foglalkozik azzal, hogyan lehet optimalizálni az ilyen rendszerek működését az emisszió csökkentése érdekében.
A modern ride-hailing appok, mint az Uber és a Lyft, nemcsak a közlekedésre gyakoroltak hatást, hanem gazdasági szempontból is jelentős szereplőkké váltak. Mindkét vállalat nyilvánosan jegyzett, és piaci értékük több milliárd dollárra rúg.
Kényelem jegyében: sofőrszolgálat
Szintén egy hibrid megoldás a sofőrszolgálat, ami egyre nagyobb népszerűségnek örvend már hazánkban is. Akár egy egészségügyi beavatkozás, akár egy átmulatott éjszaka után van szükség segítségre a hazajutásban, a sofőrszolgálat megoldás jelent.
Nemcsak, hogy rugalmas, hanem igazán kényelmes megoldást is jelent. A sofőrt oda és akkorra hívjuk, amikor mi szeretnénk. Nem kell frekventált éjszakai időpontban arra várni, hogy felszabaduljon egy taxi és az éjszakai tömegközlekedésre se kell bíznod magad. A hazajutás legegyszerűbb és leggyorsabb módja a sofőrszolgálat.
Képek forrása: Freepik.com
Hirdetés (X)