6 dolog, amire oda kell figyeli egy webshop kampány során

kampány

A webáruház üzemeltetés egyik legfontosabb feladata, hogy a marketingkommunikáció eszközeit felhasználva elérje célcsoportját és meggyőzze őket a vásárlásról.

Az ehhez használt eszközök egy részével folyamatosan foglalkoznunk kell – ilyen mondjuk a honlap szövegezése vagy a keresőoptimalizálás – míg mások akkor kerülnek előtérbe, ha egy időszakos kampányt indítunk.

Megmutatjuk azt a 6 legfontosabb tényezőt az elméleti tervezéstől a webshop logisztikáig, amire igazán oda kell figyelni egy kampány során.

1. Cél meghatározása

Kétféleképpen is érthetjük a cél meghatározását és mind a kettő kifejezetten fontos. Körül kell határolnunk azt a vásárlói réteget, akit el szeretnénk érni a kampánnyal, valamint meg kell határoznunk azt az eredményt, amit el kívánunk érni. Nézzük meg az utóbbit elsőként.

A webshop kampányok többségének a célja az értékesítés közvetlen növelésével a profit maximalizálása: van egy termékünk, amiből többet szeretnénk eladni, mint eddig, hogy a hónap végén nagyobb legyen a nyereségünk. Ha valóban ez a célunk, akkor is konkretizálnunk kell ezt: mennyivel több lenne a cél, mennyi idő alatt és milyen anyagi ráfordítás mellett.

Előfordulhat azonban, hogy a kampány célja nem az eladási számok növelése. Ilyen lehet a brandépítés, a piacszerzés vagy az adatbázis-építés is. Ilyen célok esetén lehet, hogy egyáltalán nem az értékesítés lesz a cél, vagy ha az, akkor annak nem a profitszerzés a feladata. Ha nem vagy rosszul határozzuk meg célunkat, nem fogjuk tudni mérni azt sem, hogy elértük-e.

A célközönség meghatározása részben a kampány általános céljától is függ, hiszen nem mindegy, hogy új piacra szeretnénk betörni vagy már ismert terepen mozogva szeretnénk eredményt felmutatni. Bármelyik is a válasz, ha a kampány nem fókuszált, akkor nem tudja az eredeti célt hatékonyan szolgálni.

2. Vásárlói elvárások kielégítése

A kampányok mindenképpen egy meglévő vásárlói problémára reagálnak, ellenkező esetben nem lenne igény termékünkre. Ugyanakkor figyelembe kell vennünk azt is, hogy egyes kampányokhoz eleve elvárásokkal állnak hozzá a vásárlók. Ha ezen elvárások nem teljesülnek, akkor a kampány sikere megkérdőjelezhető.

Például nyáron még jó áron sem vásárolnak az emberek sílécet, mert nem foglalkoztatja őket a kérdés, nem egy valós problémára reagál. A tusfürdő mellé adott hegesztő-pisztoly pedig egy nem létező célcsoportot céloz.

A vásárlók általános elvárása, hogy olcsóbban, vagy többet vagy jobbat kaphassanak a pénzükért mint előzetesen remélnék. Minél egyszerűbben látja egy vásárló, hogy az ajánlat számára miért kedvező, annál nagyobb esély van a sikerre.

A vásárlók elvárásai a megszokásokhoz és a szezonokhoz is illeszkednek. Amíg karácsony előtt vonzó lehet, egy meghosszabbított visszavásárlási lehetőség, addig ez a nyár közepén keveseket mozgat meg.

Black Friday kampánynál pedig hatalmas árkedvezményt remélnek a fogyasztók, egy ettől eltérő ajánlat akkor is kudarc lehet, ha az év közben máskor megállná a helyét.

3. A konkurencia és piaci környezet figyelembevétele

A vásárlók nem csak a mi ajánlatunkkal fognak találkozni, hanem a versenytársakéval is. A kampányok tervezésekor éppen ezért nem lehet eltekinteni attól, hogy mit szokott konkurensünk csinálni.

Tudatos döntés kérdése, hogy versenyre kelünk-e vele, vagy mi valami teljesen más tulajdonságra helyezzük a hangsúlyt, és más oldalról próbálunk sikert elérni. Például: mi nem olcsóbbak vagyunk, hanem jobbak.

Ugyanígy kell figyelnünk a tágabb piac általános törvényszerűségeit is, hogy azokat meglovagolva alkothassuk meg a legsikeresebb kampányokat. Majdnem minden termékcsoport esetében vannak divatos termékek, újdonságok vagy éppen lefutott termékek.

A marketing eszközei sem ugyanolyan hatékonyak és lehetnek általános vásárlói szempontok is, amik hirtelen felértékelődnek. Gondoljunk csak a COVID időszakára, mennyi bevételtől eshetett el az, aki nem biztosított érintkezésmentes átvételi lehetőséget.

4. Marketing és költségek

Ezt a pontot már érintettük korábban, de azt is mondhatnánk, hogy ez az a pont, ami minden eddigit meghatároz és összegez. A kampányok során a célt azért kell meghatároznunk, hogy megfelelő marketing eszközöket választhassunk annak elérésére.

Ez igaz a célközönségre is, hiszen a hirdetéseinket is megfelelően kel céloznunk és igaz az általános célra is, mert annak szolgálatába kell állítanunk kommunikációs eszközeinket. Utaltunk már arra is, hogy költségeinket is meg kell előre terveznünk.

A kampányok költsége igen magas lehet még akkor is, ha a leghatékonyabban járunk el. Ugyanakkor azért, hogy a költségek ne emésszék fel teljes árrésünket és így nyereségünket, előzetes pénzügyi tervezést kell készítenünk a kampányról.

Utólag ezeket ki kell értékelnünk, hogy lássuk, valóban sikeres volt-e tevékenységünk.

5. A háttérben is menjen minden zökkenőmentesen

Egy kampány megtervezése nem csak marketingből áll. Ezt igen sokan elfelejtik. Egy sikeres kampány megnövekedett forgalmat jelent webáruházunkban, amit annak megfelelően kell tudnia kezelni.

Nem lassulhat be a legfontosabb pillanatban áruházunk vagy nem omolhat össze rendszerünk. Ha jelentős forgalomnövekedésre számítunk, akkor érdemes előtte tesztelnünk, és ha szükséges bővíteni kapacitásainkat.

Ugyanígy fontos a termékgazdálkodás tervezése. Tudjuk, hogy az érintett termékekből mennyinek kell rendelkezésre állnia, kövessük, hogy az előre számított módon alakul-e készletünk a kampány alatt, és ha szükséges időben gondoskodjunk a beszerzésről.

Hatalmas blama, ha gondosan megtervezett és kivitelezett online kampány azért nem tud sikeres lenni, mert menet közben kiderül, hogy a készlet nem volt elég és a beszerzés nem bonyolítható le az elvárt időn belül.

A kampányok célja is kötődhet a termékgazdálkodáshoz, a legtipikusabb példák a végkiárusítások vagy a szezon végi leértékelések, ahol szeretnénk megakadályozni készletünk egy részének beragadását.

6. Gyors és pontos teljesítés

A termék rendelkezésre állása még csak az alapfeltétele annak, hogy valóban sikerüljön is teljesíteni a megrendelést. A beérkező rendelések precíz kezelése, a termékek folyamatos nyilvántartása, azok rendelések alapján raktárból történő hibátlan kigyűjtése majd szakszerű csomagolása és gyors kiszállítása szükséges a vásárlói elégedettséghez.

A vásárlói elégedettség pedig nem pusztán egy örömteli, de lényegtelen fogalom, hanem közvetlen hatást gyakorol a profitra. A lassú, pláne a hibás teljesítés esetén gyakori a termék át nem vétele vagy visszaküldése. Ez bevételkiesését és plusz munkát is jelent. A negatív élmények és vélemények pedig sokkal gyorsabban terjednek, mint a pozitív értékelések.

Ha saját kézben tartjuk webshop logisztikánkat, akkor a teljesítés gyakorlati részére is érdemes előre felkészülni: ellenőrizni fizikailag a készletet, esetleg eleve könnyen elérhető helyre csoportosítani a kampányban érintett termékeket. Ennél már csak akkor járunk jobban, ha eleve nem próbáljuk magunk megoldani a logisztikai teljesítést és kiszervezzük azt.

A kiszervezés növeli a hatékonyságot, pontosabb és gyorsabb lesz a teljesítés, miközben annak költségei alacsonyan tarthatók lesznek és könnyedén tervezhetővé válnak. Az eddig logisztikai teendőkkel eltelt idő pedig felhasználható másra, amivel tovább optimalizálhatjuk webáruházunk működését.

Kép forrása: Unsplash.com

Hirdetés (X)